Kentsel mekânlara ve yaşam kültürüne ilişkin yapılan görsel çalışmalar ve sözlü anlatılar, değişim ve dönüşümün çok hızlı yaşandığı günümüzde, kentlerin geçmişteki ve/veya bugünkü durumlarına dair kayıtlı olmayan, sadece o kente özgü olan bilginin üretilmesini, belgelenmesini sağlaması açısından önem taşır.  Bu amaçla planlanan “Mahallenin Hafızası: Kale” sanat projesi, İzmir’in Bergama ilçesindeki Pergamon Akropolü’nün eteklerinde, yüzlerce yıllık bir süreçte Rumlar’ın, Ermeniler’in, muhacirlerin, mübadillerin ve günümüzde sayıları giderek artan metropol kökenli yeni nesil göçmenlerin yaşadığı dört mahalleyi kapsayan halk arasındaki ismi “Kale Mahallesi” olarak geçen bölgeye odaklanıyor. Proje, mahallenin kent belleğindeki yerini psikocoğrafya, kentsel mekân, bireysel bellek, yaşam kültürü ve sözlü tarih kavramları etrafında şekillenen atölyeler, seminerler ve uzman sunumlarını içeriyor. 7 ay sürecek olan proje sonunda ortaya çıkacak sanatsal üretimler Ekim 2020 tarihinde İzmir'de sergilenecek.  

Bir Mahallenin Hafızası: Kale - Haziran / Kasım 2020

AFIS_01.jpg

Kendine Ait Bir Yol, İzmir’in UNESCO Dünya Mirası listesindeki Bergama ilçesinde, Pergamon Akropol’ünün eteklerindeki tarihi Kale Mahallesi’nde psikocoğrafya kavramı ekseninde yürüyen, bu yürüyüşlerini sanatsal bir üretime dönüştüren Burcu Işık, Fatih Kurunaz, Günseli Baki, Nesrin Ermiş, Mine Özkan, ve Yücel Tunca’nın deneyimlerini yansıtan kollektif bir çalışmadır.1950’lerde avangard sanat hareketlerinden Situasyonist Enternasyonel’in ortaya attığı kentsel alanın davranışsal etkilerini keşfetmenin bir yolu olan “psikocoğrafya”nın yöntemlerini kullanarak oyun inşacı bir anlayışla gerçekleştirilen bu yürüyüşlerde amaç modern yaşamın rutininin bir süreliğine de olsa dışına çıkarak günlük hayatımızdaki yabancılaşmayı kırmaya çalışmak ve  yaratıcı potansiyeli açığa çıkarmaktı. Bu yüzden katılımcılar, her zaman yürüdükleri yolların aksine, zihnin bedenle dansında çevresel uyarıcılara açık bir biçimde mekanda kaybolarak, kentin kendileri üzerindeki etkisini farkına varmaya çalıştılar. Fotoğraf, metin ve buluntu materyalleri kullanarak deneyimlerini yansıtan fotoğraf fanzinleri ve duygu haritaları ürettiler.  DEVAMI İÇİN...

Kendine Ait Bir Yol - Haziran 2019

Yaklaşık 100 yıllık geçmişe sahip Bergama sinemalarını araştıran çalışma, tanıklıklara, gözlemlere ve kayıtlara dayanarak kasabanın değişimler yaşayan toplumsal, ekonomik, siyasal ve kültürel yapısını sinema salonlarının perspektifinden ele alıyor. İki ana bölümden oluşan Sinema Bergama’nın bu ilk bölümünde merkezde faaliyette bulunmuş sinemaların çevresinde süren hayatın özgün karakterlerine ve hikâyelerine odaklanırken, araştırmaları devam etmekte olan ikinci bölüm, Bergama köylerinde 1950-1980 aralığında işletilen sinema salonlarını, emektarlarını ve o sinemaların bıraktığı izlerle yetişmiş kuşakların anılarını kayıt altına almayı hedefliyor. 

Sinema Bergama (devam eden proje - Eylül 2020)

1954 yılında Cumhuriyetin ikinci dalga sanayi işletmelerinden biri olarak kurulan Sümerbank Bergama Tekstil Fabrikası ile ilgili Günseli Baki ve Yücel Tunca'nın devam eden çalışması.

Fabrika (devam eden proje - Ekim 2021)

 
 

Sarı Denizaltı, görsel sanat ve görsel kültür üzerine kolektif projeler üretmeyi hedefleyen; sergiler, söyleşiler ve atölyeler düzenleyen, kâr amacı gütmeyen bağımsız bir sanat inisiyatifidir. Günseli Baki ve Yücel Tunca tarafından, etkinlikler ve atölyeler düzenleyen bir mekân olarak Mart 2018’de kurulan Sarı Denizaltı, 2019 yılından itibaren proje bazlı üretimlere ağırlık vererek çalışmalarını sanat inisiyatifi olarak sürdürme kararı aldı. Farklı konu, fikir ve kavramlar üzerinden bir diyalog ortamı oluşturmaya çalışan inisiyatif, diğer sanat disiplinleriyle de etkileşimde bulunan güncel fotoğraf çalışmalarını destekler ve bu üretimlerin gerçekleştirilmesi için alan açar. Hiyerarşik, cinsiyetçi, ırkçı ve milliyetçi yaklaşımları reddeden, üretimlerini evrensel bir bakışla gerçekleştirmeye özen gösteren Sarı Denizaltı Sanat İnisiyatifi, bireysel proje bazlı üretimlerin yanı sıra ortak çalışma ve kolektif üretimi önemser, bu bağlamda çağrılı kolektif sergiler ile görsel sanatlar alanında bilgi, düşünce ve deneyim paylaşımına katkıda bulunacak söyleşiler ve atölyeler düzenler.

Günseli Baki

  • Facebook
  • Instagram
  • Vimeo

1976 yılında İstanbulda doğdu. İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi'nden 1998 yılında mezun oldu. Accademia Italiana’da tasarım eğitimi aldı. 2006 yılında Dps Design & Sourcing proje ofisini kurdu; 2017 yılına kadar yöneticiliğini yaptı. Galata Fotoğrafhanesi Fotoğraf Akademisi’nin Belgesel Fotoğraf ve Master Class programlarını bitirdi. İlk kişisel belgesel fotoğraf çalışması “EV” çeşitli şehirlerde sergilendi, farklı mecralarda yayınlandı. 2017 yılında İzmir'e taşındı ve Yücel Tunca ile birlikte Sarı Denizaltı'yı kurdu. Çalışmalarına 2017'den beri İzmir'de devam ediyor. Hafıza ve mekan arasındaki ilişkiyi sorguladığı çalışmalarının yanısıra kadın kimliğinin mevcut kültürel bağlamda oluşturulma biçimlerine; toplumsal cinsiyet konularına odaklanan çalışmalar yapıyor.

Yücel Tunca

  • Fotograf Yazıları

1966 yılında Diyarbakır'da doğdu. İstanbul Üniversitesi Basın Yayın Yüksek Okulu, Gazetecilik ve Halkla İlişkiler Bölümü'nü bitirdi. 1997 yılına kadar aktif olarak basın fotoğrafçılığı yaptı. Orta öğretim okulları ve üniversite gibi eğitim kurumları ile özel ve kamu kurum ve kuruluşlarında fotoğraf üzerine dersler, seminerler ve konferanslar verdi, panellere katıldı. 1996-2005 yılları arasında İstanbul Saydam Günleri'nin, 2007 yılında da ULİSfotoFEST'in kurucusu olarak düzenleme komitelerinde yer aldı. 1997'de Koridor Reklam ve Tanıtım Fotoğrafçılığı'nı Nurdan Sözgen ve Mehtap Yücel ile birlikte kurdu. 2004 yılında kurulan Fotoğraf Vakfı'nın kurucu üye vasfıyla yönetim kurulu başkanlığını yaptı. 2004 yılında Galata Fotoğrafhanesi'ni kurdu ve fotoğraf alanındaki çalışmalara 2017 yılına kadar burada devam etti. 2018 Mart'ında Günseli Baki ile birlikte Sarı Denizaltı'nı kurdu. 

 

“We all live in a yellow submarine, a yellow submarine, a yellow submarine…” 

The Beatles